Blogopmaak

Haagse projectontwikkelaar en 50Plus Assen lanceren bouwplan woontorens. TT Towers: ‘Eyecatcher in motorstad’


Projectontwikkelaar Emile Gassler van de Haagse Beleggingscombinatie G&R heeft een bouwplan gemaakt voor de hoek van de Rembrandtlaan, parallel aan de Rolderhoofdstraat bij d4e Roldertunnel. Gassler wil daar hoogbouw realiseren, die in vorm en naam een eerbetoon moeten brengen aan Assen als motorstad: de TT Towers.



Bron: Dagblad van het Noorden 28-02-2022

Robbert Willemsen


Assen,

De grond aldaar is in bezit van Gassler, die op die locatie aanvankelijk een kantorenpark neer wilde zetten. Maar omdat de kantorenmarkt volgens hem ‘dood’ is, keek Gassler naar woonmogelijkheden. De Hagenaar maakte kennis met Clemens Otto, de fractievoorzitter van 50Plus in Assen, dat ‘woningbouw’ hoog in het vaandel heeft staan voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Otto zag wel iets in de plannen van Gassler op die plek en beide mannen gingen aan de slag.

Meer profileren

Dat resulteerde in de TT Towers. Clemens Otto: ‘Ik vind dat Assen zich meer moet profileren als gastheer van het grootste jaarlijkse sportevenement in Nederland. Met de TT Towers zouden we een echte eyecatcher hebben bij een van de ingangen van de stad. Inderdaad, een landmark. Stel je komt aanrijden met de trein en je ziet de TT Towers. Dan weet je meteen dat je in ‘Assen, motorstad’ bent.’



Architect Jeroen Simons van het Amsterdamse architectenbureau Inbo maakte het ontwerp van de twee aan elkaar verbonden torens in de vorm van ‘TT’, met een hoogte van circa 50 meter met minstens 16 etages waar 166 woningen verdeeld worden. Koop- en huur appartementen in de vrije sector voor ‘senioren en millennials’, zoals Simons het uitdrukt. ‘Twee T-vormige volumes vormen zo een dynamische sculptuur, die uit iedere hoek weer anders oogt. De twee T’s geven elkaar de hand, symbool voor de verbroedering van de meer dan honderdduizend bezoekers van de TT-dagen. De locatie ligt op een kruispunt van wegen en sporen, een ideale zichtlocatie voor een nieuw landmark.’


Iconen

Clemens Otto zegt al langer met een dergelijk plan rond te lopen. ‘Want welke symbolen, iconen hebben we voor de TT in Assen? Twee stenen T’s langs de A28 en een beeld van een motorrijder bij de rechtbank in het centrum. Dat is het wel. Gelukkig komt daar nu de TT Legends Walk of Fame (meer dan 100 bronzen tegels door het centrum van Assen met bijna alle winnaars van de Dutch TT, red.) bij. En ik hoop nu dus ook de TT Towers.’

Otto beseft dat het wel een heel uitgesproken bouwwerk moet worden langs de Rolderhoofdstraat. ‘We zullen daar denk ik ook heel uiteenlopende reacties op krijgen, maar mij gaat het om twee dingen: Assen heeft woningen nodig én ik vind dus dat we Assen meer en zichtbaar moeten promoten als TT-bolwerk. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap. In mijn ogen past dit perfect bij Assen.’


Omwonenden informeren

Gassler en Otto willen de TT Towers na de gemeenteraadsverkiezingen in maart presenteren aan het nieuwe college van B en W. Otto, glimlachend: ‘En dan hoop ik dat 50Plus daar deel van uitmaakt.’ Beide initiatiefnemers gaan daarvóór de direct omwonenden informeren over de bouwplannen.


Penthouses, zwembad, gezondheidszorg, fitness en buurtpark

De TT Towers worden dus ongeveer 50 meter hoog en bevatten tenminste 16 etages en 166 woningen. Op de bovenste etage moet extra volume worden gecreëerd, waardoor penthouses beschikbaar komen voor kopers en huurders.

Het moet een complex worden met tal van voorzieningen, waar niet alleen de bewoners, maar ook de omwonenden gebruik van kunnen maken. Zo staat er onder meer een zwembad op de begane grond gepland, een ruimte voor gezondheidszorg, een fitnessruimte, een ontmoetingsruimte, een lobby met werkplekken, een wasbar en logeerkamers voor gasten.


Buurtpark

De parkeerruimte moet worden weggewerkt onder de gebouwen en er is aandacht voor deelauto’s, waar meerdere bewoners gebruik van kunnen maken. Het geheel moet worden omzoomd door een buurtpark. Architect Jeroen Simons: ‘Het park rond de torens functioneert als groene buffer tussen de wegen en de woningen, waardoor een hogere woonkwaliteit ontstaat.’






Share by: